Posicionament d'Endavant OSAN al voltant del corredor mediterrani

divendres, 21 d’octubre de 2011


Finalment la Comissió Europea ha apostat per finançar el corredor mediterrani que unirà el tràfic de mercaderies i persones entre el centre d'Europa -l'anomenada Dorsal Europea- i la Mediterrània. L'eix ferroviari travessarà la costa dels Països Catalans i interconnectarà els nostres ports amb Europa. Situarà doncs els Països Catalans, dins el capitalisme global, com a punt de referència de la reexportació de mercaderies asiàtiques a la Unió Europea.

Més enllà del discurs triomfalista de la patronal autòctona i el proclamat “consens” existent a casa nostra en torn a la construcció d'aquesta infraestructura, Endavant (Organització Socialista d'Alliberament Nacional) volem fer públiques les nostres consideracions:

* Els Països Catalans, en tant que nació sense sobirania pròpia, han estat històricament obviats en la construcció de xarxes de comunicació adients a les nostres necessitats. L'estat espanyol ha basat la seua aposta en aquest camp, en un esquema radial, que margina els interessos de les nacions perifèriques que conté al seu sí. Radialitat que contribueix a la integració estatal a partir de la desestructuració social i econòmica dels Països Catalans i la resta de pobles oprimits.

* Des d'Endavant OSAN considerem que la construcció de xarxes de transports de persones i mercaderies que servisquen per vertebrar els territoris Països Catalans, són lògiques i necessàries. Els Països Catalans són una realitat no només lingüística, sinó també econòmica i social, per tant, donem la benvinguda a tota infraestructura que ens allunye del model colonial espanyol i francès, i que es base en els nostres interessos com a poble.

* Endavant OSAN entén, però, que la construcció del corredor mediterrani -prevista en un termini d'almenys 19 anys- no ha estat planificada des dels interessos de les classes populars. Ben al contrari, es fonamenta en l'intent del gran capital europeu de mantindre la seua posició privilegiada al món en el marc de la globalització.

* Considerem que s'ha d'apostar per un transport de persones i mercaderies que augmenti l'eficiència energètica i redueixi la dependència de la nostra nació de les importacions d'hidrocarburs. En aquest sentit, des d'Endavant OSAN apostem per un canvi en el transport de mercaderies que afavorisca el transport ferrovial i que supere el model actual que prioritza el transport per carretera. Ara bé, restem a l'aguait també de conèixer amb detall el traçat del propi projecte del corredor ja que el desdoblament de vies per la costa pot suposar la destrucció del territori. En conseqüència, emplacem al poble a que es mantinga actiu i preparat per defendre la terra en cas que siga necessari.

* Volem també ressenyar que la construcció del tram català del corredor mediterrani resta sotmesa al finançament i les prioritats de l'estat espanyol. En efecte, serà el govern de torn de Madrid qui pague la major part del projecte i qui determine els temps per bastir-ho. La construcció del corredor mediterrani no és doncs cap trencament en la relació Espanya, ni un pas definitiu en la vertebració dels Països Catalans.

* La nostra manca de independència i la nostra integració en el capitalisme global impedeix que puguem decidir com i quan volem construir infraestructures que vertebren el nostre territori. Si així ho volem fer s'ha d'avançar cap a la sobirania política i econòmica dels Països Catalans. Mentrestant, Endavant OSAN continuarem apostant per un model de transports de persones i mercaderies respectuós amb el medi ambient i que contribuïsca a la vertebració del territori, tant a nivell nacional com en la proximitat. En aquest sentit denunciem el model d'Alta Velocitat que s'ha promogut des dels estats en els darrers temps a costa d'una rebaixa en la regularitat i la qualitat de les rodalies. Renovem també el nostre suport a reivindicacions populars tan necessàries com la supressió dels peatges de les autopistes que connecten el nostre país, la construcció del tren Gandia-Dénia, o la millora de les connexions ferroviàries entre Alacant i la resta de la nació catalana.

Sí a la vertebració dels Països Catalans!
Sí a una xarxa de transports al servei de les classes populars!


Endavant, Organització Socialista d'Alliberament Nacional
Països Catalans, 20 d'Octubre de 2011